STRUCTUREEL COÖPERATIEF LEREN
hét internationale standaardwerk

Coöperatief Leren is een methode voor effectief samenwerken. Leerlingen leren met elkaar en van elkaar. Bij Coöperatief Leren wordt gewerkt met didactische structuren. In combinatie met de leerstof kunnen hiermee lessen worden samengesteld die zorgen voor een effectieve samenwerking binnen groepjes van twee of vier leerlingen. De methode is het meest effectief als er balans is in de verhouding tussen het werken in teams en het individueel werken. Het is dus niet zo dat er tijdens àlle lessen in teams moet worden gewerkt. Kenmerkend voor effectief samenwerken is dat de leerlingen allemaal meedoen, individueel aanspreekbaar zijn voor het groepsresultaat en elkaar ook nodig hebben om dat groepsresultaat te kunnen behalen. Leerlingen worden door de gestructureerde aanpak zeer actief bij de les betrokken, waarbij tevens de sociale vaardigheden geoefend worden. Dit alles gebeurt in een veilige leeromgeving, waar plezier hebben in het samenwerkend leren met je teamgenoten voorop staat.

Titel informatie

Auteur

Kagan, Spencer; Copper, Jannie; Slootbeek, Rob

Uitgave

Middelburg : Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland RPCZ, 2003

Collatie

249 p. : fig., ill. ; 30 cm

ISBN

9074233139

Publicatiejaar

2003